Hír

A Saul fia fényelése: „a láthatatlan colorist”

A Saul fia fényelése: „a láthatatlan colorist”

2016.02.25

A napokban több filmes szaklap cikkezett a Saul fia készítésének technikai hátteréről, a Magyar Filmlaborban zajlott utómunkálatokról. Erdély Mátyás operatőr és Kovács László a fényelésről nyilatkoztak.

Az alábbi idézetek a TV Technology Magazine cikkéből származnak:
http://www.tvtechnologyeurope.com/post-production/making-the-grade-son-of-saul-s-invisible-colourist/01157

„Az első képek, amiket a rendezővel láttunk a filmből, a 35 mm-es pozitív muszterek voltak.” – meséli Erdély. „László mindig ott volt és nyomon követte a folyamatot, így mire a film eljutott a digitális munkafázishoz, addigra ő is megértette a filmet és a céljainkat. Nagyszerű, hogy ilyen korán bekapcsolódott a munkába. ”
 „Valami nagyon nyers és nagyon egyszerű létrehozása volt a célunk. A koncepció szerint mindent semlegesen szerettünk volna ábrázolni – mondta Erdély Mátyás. „Sosem akartunk „szép” filmet csinálni, sőt, nem is nevezném „look”-nak. László a lehető legnagyobb odafigyeléssel kezelte a dolgot, és nagyon elégedett vagyok azzal, amit létrehoztunk.”
 „Egy hét leforgása alatt Kovács egy 4K-s digitális mastert és egy 2K-s DCP készített el. Még a filmes technikához ragaszkodó Nemes és Erdély is elismerték, hogy sikerült digitálisan is előállítani az analóg verzió hangulatát. „Noha nem vagyok nagy rajongója ennek a formátumnak, az elkészült DCP-vel végül nagyon elégedett vagyok. Elképesztő, hogy volt rá idő, forrás és a szakmai tudás, hogy mind az analóg, min a digitális végtermékből a legtöbbet hozzuk ki. Ebben rengeteget köszönhetünk a Filmlabor csapatának.”
Tisztelegve a colorist előtt, Erdély hozzátette: „A film kinézete talán egyszerűnek hat, de a módszer, amivel ezt elértük, nagyon kifinomult volt. Nem akartuk, hogy a néző észrevegye a fényelést a filmen, ami nagyon aprólékos megközelítést igényelt Lászlótól. Rengeteg kreativitást és tehetséget igényelt a munka – de a végeredmény mégis egyszerű!”
Az operatőr azzal is nagyon elégedett volt, hogy a Baselight rendszerrel egyszerűen el lehetett érni azt a hatást, amit mindenki szeretett volna. Kovács László colorist hozzáteszi: „Nagyon gyorsan lehet vele dolgozni és a legkreatívabb énemet hozza elő belőlem. Sosem kellet arra időt pazarolnunk, hogy a rendszer felálljon, vagy a rendert előkészítsük vagy bármi hasonló.”
Az 1964-ben alapított Magyar Filmlabor mindig is úttörő volt a modern technológia alkalmazásában. Az elsők között alkalmazott FilmLight eszközöket: a Filmlabor Baselight One rendszerének szériaszáma a 4-es. Azóta a cég befektetett a Baselight Four rendszerbe is az olyan nagy projektek kiszolgálására, mint a Saul fia. A szolgáltató továbbá Northlight scannerrel is rendelkezik és FLIP fényelő eszközzel az on-set szolgáltatásokhoz.
„Szeretném hangsúlyozni, hogy ami ebben a stúdióban van, az egyedülálló” - mondja Erdély Mátyás. „Ez az a fajta kapcsolat, amit én mint operatőr mindig is szeretnék. A filmkészítőkért dolgoznak, és támogatják a döntéseinket, bármilyen őrültek is vagyunk néha.
Azt mondják: Igen, ha meg akarod vágni a negatívot, akkor megvághatod, de mi először mindent 4K-ban beszkennelünk, a biztonság kedvéért. Mint filmkészítő, ez az, amit őszintén tisztelek.”
„Még egy dolgot hozzáfűznék, ami igazán bámulatos volt: miután a Saul fia elkészült a Laborban, legalább három magyar filmprodukció döntött úgy, hogy követnek minket, és filmre fognak forgatni, és digitálisan végzik az utómunkát.”
„Egy nagy francia produkció alkotói is látták a filmünket Cannes-ban. Akkor már tudták, hogy Magyarországon fognak forgatni hamarosan, és a mi filmünk miatt úgy döntöttek, hogy filmre forgatnak és az előhívást a Filmlabortól rendelik meg – épp most készülnek itt a muszterek.* A Saul fia nagy hatást gyakorolt.” [*Az interjú decemberben készült.]

A Kodak összefoglalójából a következőt emelnénk ki:
http://motion.kodak.com/us/en/motion/blog/blog_post?contentid=4294993656&utm_source&utm_medium&utm_campaign

 „A fénymegadó Regéczy Viola volt, a colorist pedig Kovács László.” – mondja Erdély. „Csodálatos volt, hogy egy kis költségvetésű magyar elsőfilmes produkcióként eljutottunk a Laborba, és minden második nap megnézhettük a pozitív musztereket. Lenyűgöző volt a vetített képek ereje.”

                                                                          Fordította: Bodnár Andrea